OSTOPOLUN ANALYYSIT
Tiedätkö, kuinka asiakkaasi päätyy ostamaan tuotteesi/palvelusi? Ostopolulla (Buyer’s Journey) tarkoitetaan asiakkaan käymää prosessia tarpeen tiedostamisesta ostopäätökseen. Markkinointi onnistuu helpommin, kun voidaan tarjota apua asiakkaan haasteisiin ja opastaa ostopolun varrella kohti ostopäätöstä. Jotta pystyt varmasti tuottamaan asiakasta hyödyttävää sisältöä, on ensin määriteltävä ja tunnettava asiakkaan tarpeet ja toimintatavat eli määriteltävä ostajapersoonat.
Määrittele ostajapersoonasi
Mitkä ovat ostajapersoonasi demografiset tekijät; ikä, sukupuoli, asuinpaikka, ammatti, koulutus jne.
Mitkä ovat ostajapersoonasi mielenkiinnon kohteet?
Tunne ostajapersoonasi
Mitkä ovat ostajapersoonasi suurimmat tarpeet, tavoitteet ja haasteet?
Missä kanavissa ostajapersoonasi kuluttaa aikaansa?
Empatiakartta on mainio työkalu asiakkaan ymmärtämiseen ja näin ollen oiva työkalu ostopolun pohjaksi.
Tunne asiakkaasi ostopolku ja ole askeleen edellä !
Kun asiakkaan ostopolku ja sen eri vaiheet ovat hallussa, on mahdollista viitoittaa asiakkaan suunta kohti ostopäätöstä inbound-markkinointia hyödyntäen.
OSTOPOLUN VAIHEET
Tiedostaminen
AUTA ASIAKASTA YMMÄRTÄMÄÄN TARPEENSA JA SEN AJANKOHTAISUUDEN. TARJOA AJATUKSIA HERÄTTÄVÄÄ SISÄLTÖÄ , JOKA ON HELPOSTI SAATAVILLA.
Näkyvyys
Brändiviesti
Kiinnostus & tunnettuus
AUTA ASIAKASTA RATKOMAAN ONGELMAANSA.
Somepostaukset ja videoklipit
Somepostaukset ja videoklipit
Blogikirjoitukset
Infografiikat
Harkinta & vaihtoehtojen karsinta
NOSTA ASIANTUNTIJUUS JALUSTALLE JA TARJOA ASIAKKAALLE RATKAISUKESKEISTÄ JA LAADUKASTA SISÄLTÖÄ.
Webinaarit
Asiantuntijaraportit
Tutkimukset
Ladattavat oppaat
Testit
Päätöksenteko & osto
AUTA ASIKASTA TEKEMÄÄN OSTOPÄÄTÖS. VAKUUTA ASIAKAS, MIKSI JUURI SINUN TUOTE/PALVELUSI TARJOAA PARHAAN RATKAISUN.
Arvioinnit
Ilmaiset kokeilut/demot
Tapaustutkimukset
Asiakaskertomukset
Käyttö
PIDÄ ASIKAS LÄMPIMÄNÄ JA TARJOA INSPIRAATIOTA JA VIKKEJÄ TUOTTEEN/PALVELUN KÄYTTÖÖN JA OHEISTUITTEISIIN. VARMISTA, ETTÄ ASIAKAS MUISTAA SINUT JA TUNTEE MYÖS SINUN MUISTAVAN HÄNET. .
Asiakaskertomukset
LisämyyntiLisämyynti
Osallistaminen
Sitouta & kanta-asiakkuudet
Suosittelut
KANNUSTA TUOTTEEN ARVIOIMISEEN JA OSALLISTA JAKAMISEEN.
Yhteisöt
Suosittelijat
Vaikuttavuusmarkkinointi
Tarjoa lisä alennuksia
Helposti jaettavat sisällöt
Hastagien käyttöön kannustaminen
OSTOPOLUN TYÖPAJA
Kartoitus
ENNEN TYÖPAJAA TARVITSEMME LISÄTIETOA TUOTTEESTASI/PALVELUSTASI, JOTTA VOIMME TEHDÄ POHJUSTUSTYÖTÄ.
Toivomme, että sinulta löytyy faktaa asiakasprofilointiin / empatiakarttoihin. Jos ei löydy, tulevassa työpajassa on syytä perehtyä asiakassegmentointiin.
Työpaja
NOSTA TYÖPAJAAN OSALLISTUVAT ASIANTUNTIJOIDEMME LISÄKSI ASIAKKAAN YDINTIIMI. TYÖPAJAN AGENDANA ON KÄSITELLÄ MM. ASIAKASPROFIILIT,LIIKETOIMINNAN JA MARKKINOINNIN TAVOITTEET JA HALUTTU ASEMA MARKKINASSA. LUOMME TYÖPAJASSA MYÖS OSTOPOLUT.
LOPULLINEN SISÄLTÖ SOVITAAN ENNEN TYÖPAJAA.
Luonnokset
TYÖSTÄMME OSTOPOLUN VISUAALISEEN MUOTOON JA ASIANTUNTIJAMME TEKEVÄT LUONNOKSEN POHJALTA MARKKINOINTISUUNNITELMAN. VARMISTETAAN OSTOPOLUN PUUTTUVAT PALASET MYYNNIN TUKEMISEKSI.
Työpaja
IDEOIMME TARKEMMIN ASIAKASLÄHTÖISIÄ TOIMINTAMALLEJA, SISÄLTÖJÄ JA KAMPANJOITA. TARJOAMME TYÖKALUJA MYYNNIN ORGANISOIMISEEN, TOIMINTAMALLEIHIN JA ROOLITAMME YRITYKSEN RESURSSIT JA RAPORTIN SEURANNAN.